Κυριακή των Βαΐων: «Eυλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου»

Την Κυριακή των Βαΐων ο Ελληνικός λαός τη γιορτάζει με ιδιαίτερη λαμπρότητα. Κατά την ημέρα αυτή εορτάζεται η θριαμβευτική είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα επάνω σε ένα γαϊδουράκι, όπου οι Ιουδαίοι τον υποδέχτηκαν κρατώντας βάγια και ζητωκραυγάζοντας «ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου»

Για τους χριστιανούς  είναι ημέρα χαράς, αλλά και λύπης ταυτόχρονα γιατί μετά από λίγες ώρες, το απόγευμα της Κυριακής των Βαΐων θα ξεκινήσει η Μεγάλη Εβδομάδα, η εβδομάδα των παθών του Κυρίου. Και σε λίγες ημέρες αντί για «ωσαννά», θα θριαμβεύσει η αχαριστία, η κακία και ο φθόνος, κυρίως των θρησκευτικών ταγών των Ιουδαίων, για να ακουστεί το «σταύρωσον, σταύρωσον αυτόν».

 Μπαίνοντας λοιπόν, στην πιο σημαντική  εβδομάδα του χρόνου, το απόγευμα της Κυριακής των Βαϊων, θα γίνει η έλευση του Νυμφίου – Χριστού, σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες, μέσα σε μια μοναδικά κατανυκτική ατμόσφαιρα και θα ακουστεί το θεσπέσιο τροπάριο «ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός…»

Η εκκλησία, για να μπορέσουν όλοι οι χριστιανοί   να παρακολουθήσουν τα δραματικά γεγονότα της ζωής του Χριστού βήμα-βήμα, έχει μεταφέρει τον όρθρο της κάθε ημέρας της Μεγάλης Εβδομάδας, αντί να ψάλλεται το πρωί, να γίνεται το απόγευμα της προηγουμένης ημέρας. Έτσι ο όρθρος  της Μ. Δευτέρας θα ψαλλεί το απόγευμα της Κυριακής των Βαϊων, ο όρθος της Μ. Τρίτης θα ψαλλεί το απόγευμα της Μ. Δευτέρας και ούτω καθ’ εξής.

Οι ιεροψάλτες θα ψάλλουν επίσης «ερχόμενος ο Κύριος προς το εκούσιο πάθος….» και «συμπορευθώμεν αυτώ και συσταυρωθώμεν…..» και «αναβαίνω προς τον πατέρα μου και πατέρα ημών και Θεόν μου και Θεόν ημών…

Η υπέροχη υμνολογία της Μ. Εβδομάδας θα συνοδεύει  την πορεία όλων των χριστιανών που θα συμπορευθούν μαζί με τον Χριστό στα πάθη του έως το τέλος του δρόμου, που είναι η Ανάσταση!

 

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ (απόγευμα): « Τη αγία και Μεγάλη Δευτέρα  μνήμην ποιούμεθα του μακαρίου Ιωσήφ του παγκάλου και της υπό του Κυρίου καταραθείσης και ξηρανθείσης συκης.»

     Στην αρχή της Μ. Εβδομάδας η εκκλησία  μας δείχνει δύο δρόμους που μπορούμε να ακολουθήσουμε. Αφ’ ενός μεν, μας παρουσιάζει σαν πρότυπο προς μίμηση τον πάν-καλο Ιωσήφ, που είναι τρόπον τινά η προτύπωσις του Ιησού Χριστού, γιατί φθονείται και αυτός όπως ο Κύριος και πάσχει αναιτίως, όπως ο Κύριος, και αφ’ ετέρου τον δεύτερο δρόμο, που είναι η άκαρπη συκή, την οποία ο Χριστός καταράστηκε. Δύο δρόμους, ό ένας προς μίμηση και ο άλλος προς αποφυγή.

Μ. ΔΕΥΤΕΡΑ (απόγευμα): «Τη Αγία και Μεγάλη Τρίτη της των δέκα παρθένων παραβολής, της εκ του ιερού Ευαγγελίου μνείαν ποιούμεθα.»

   Την Μ. Δευτέρα το απόγευμα γινόμαστε κοινωνοί δύο παραβολών του Κυρίου. Της παραβολής των μωρών παρθένων και της παραβολής των ταλάντων. Η πρώτη μας διδάσκει πως αν θέλουμε να κερδίσουμε  την βασιλεία των ουρανών πρέπει να φροντίσουμε από πριν, έτσι ώστε, η ψυχή μας να είναι έτοιμη. Ενώ η δεύτερη μας διδάσκει πως οι άνθρωποι πρέπει να καλλιεργούν τα χαρίσματα που τους έδωσε ο Θεός, όχι μόνο για το δικό τους καλό αλλά και για το καλό του συνόλου.

Μ.ΤΡΙΤΗ (απόγευμα): «Τη Αγία και Μεγάλη Τετάρτη, της αλειψάσης του Κυρίου μύρο πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι, οι θεοφόροι πατέρες εθέσπισαν…»

    Η εκκλησία προβάλει και πάλι μία πόρνη, η οποία ζητώντας συγχώρεση, έλουσε με μύρο τον Κύριο. Η γυναίκα αυτή δείχνει έμπρακτα την αγάπη και την μετάνοια, που μόνο αυτά είναι ικανά να μας ενώσουν με τον Χριστό. Μέσα από την υμνολογία συγκρίνεται η μετάνοια της πόρνης και το φοβερό ολίσθημα του Ιούδα και παραλληλίζονται οι δύο καταστάσεις. Η πόρνη μέσα από την μετάνοια ελευθερώνεται από την αμαρτία, ενώ ο Ιούδας αιχμάλωτος από το πάθος της φιλαργυρίας, τελικά δεν προστρέχει στον Κύριο με αληθινή μετάνοια και χάνεται.

     Το ίδιο απόγευμα επίσης, θα ψαλεί στις εκκλησίες το υπέροχο τροπάριο της Κασσιανής (γραμμένο από την μοναχή Κασσιανή), ένα ακόμη παράδειγμα αληθινής μετάνοιας και αγάπης προς τον Κύριο «Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή….»

Τα τρία αυτά απογεύματα, Κυριακή των Βαΐων, Μ. Δευτέρα και Μ. Τρίτη θα ακουστεί το υπέροχο τροπάριο «τον νυμφώνα σου βλέπω, Σωτήρ μου και κοσμημένον και ένδυμα ουκ έχω, ίνα εισέλθω εν αυτώ…», καθώς και το «ιδού ο νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός…». Το βράδυ της Μ. Τρίτης θα σηκωθεί η εικόνα του Νυμφίου Χριστού, η οποία αυτά τα τρία απογεύματα θα δεσπόζει στο κέντρο όλων των εκκλησιών για να μπορούν να την προσκυνούν οι πιστοί.

Τελευταία ενημέρωση: 
Σάβ. 27 Απρ. 2024 - 19:13