Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας: Η Διαχρονική Στάση της Δυτικής Διανόησης έναντι του Ελληνισμού

Η στάση της δυτικής διανόησης έναντι του Ελληνισμού ποικίλλει κατά καιρούς. Άλλοτε είναι θετική ιδιαίτερα όταν αφορά στην ελληνική αρχαιότητα και στον μοναδικό τότε πολυμερή πολιτισμό που ανέπτυξε και χάρη στον οποίο διαμορφωνόταν συχνά το ρεύμα του φιλελληνισμού, και άλλοτε αρνητική.

Θετικότατα π.χ. εκφράζεται για τον Ελληνισμό ο Βαυαρός συγγραφέας Χόλτζνερ, όταν ομολογεί στο σύγγραμμά του “ΠΑΥΛΟΣ” ότι είναι φίλος και θαυμαστής της Ελλάδος, του ελληνικού πολιτισμού και της ελληνικής ιστορίας. Αρνητικά όμως εκφράστηκαν: ο Γάλλος ιστορικός και συγγραφέας Ντιροζέλ, στον οποίο, με εντολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανατέθηκε η συγγραφή του βιβλίου για την ιστορία της Ευρώπης, που προοριζόταν για τα σχολεία των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αυτός αρνήθηκε να κάνει οποιαδήποτε νύξη για τη συμβολή του ελληνισμού στον εκπολιτισμό της Ευρώπης, όπως και η επιτροπή που ανέλαβε να συντάξει αργότερα το ευρωπαϊκό σύνταγμα, με εντολή και πάλι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.   

Με ιδιαίτερη οξύτητα εκφράστηκαν ορισμένοι δυτικοευρωπαίοι λόγιοι εναντίον του Βυζαντινού Ελληνισμού και του μοναδικού για την εποχή του πολιτισμού, για τον οποίο θα γίνει ειδικός λόγος στο μάθημα της 8ης Μαΐου τρεχ. έτους.

Δειγματικά αναφέρουμε το Γάλλο Λεμπώ και τον Άγγλο Γκιμπόν, που μίλησαν πολύ απαξιωτικά για το Βυζάντιο, και τον Βολταίρο, που χαρακτήρισε την Βυζαντινή αυτοκρατορία “ως ένα πλέγμα από επαναστάσεις, στασιασμούς και χυδαιότητες”.

Χρειάστηκε να περάσει πολύς καιρός για να αρχίσει η δύση να συνειδητοποιεί την μοναδική αξία του Βυζαντινού πολιτισμού και Ευρωπαίοι λόγιοι να εξαίρουν τα πολιτιστικά και πολιτισμικά επιτεύγματα του Βυζαντίου με διδακτορικές διατριβές, μονογραφίες και άλλες επιστημονικές πραγματείες.

Για τη δημιουργία του δυσμενούς αυτού κλίματος σε βάρος του Βυζαντινού πολιτισμού γενικά και της Ορθοδοξίας ειδικότερα συνετέλεσαν ορισμένα γεγονότα που έλαβαν χώρα στον ευρωπαϊκό χώρο, όπως ήταν το σχίσμα Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας, οι σταυροφορίες, η φραγκοκρατία (1204-11264), η εκκοσμίκευση του Πάπα, ορισμένες αδιανόητες ενέργειες του, όπως η Ιερά Εξέταση και η εμπορία συγχωροχαρτιών, η θρησκευτική μεταρρύθμιση και δημιουργία της Εκκλησίας του προτεσταντισμού κ.π.α όλα αυτά συνετέλεσαν στη δημιουργία ενός αντιπαπικού και αντιχριστιανικού ρεύματος που επηρέασε αρνητικά ένα μέρος της δυτικής διανόησης έναντι του Βυζαντίου και της Ορθοδοξίας, την οποία είναι αποδεδειγμένο ότι αγνοούσαν ως πατερική συνέχεια της αποστολικής διδαχής, ως ορθόδοξη πνευματικότητα και νηπτική θεολογία.

Μέσα σε αυτό το κλίμα εμφανίζονται μερικά διανοητικά κινήματα στον ευρωπαϊκό χώρο, όπως ο άθεος ουμανισμός, ο άθεος υπαρξισμός, ο διαφωτισμός κ.α. Θα κάνουμε ειδικό λόγο για το Διαφωτισμό, σύμφωνα με περυσινή υπόσχεσή μας.

Ο Φιλοκτήμων Φάκας, ο οποίος θα κάνει την εισήγηση, είναι εξ αρχής σταθερός συνεργάτης και ουσιαστικός συντελεστής της επιτυχίας του πνευματικού συμποσίου  των Μαθημάτων Κλασσικής Παιδείας. Με βαθιά γνώση και μεγάλη αγάπη για την πορεία και τα δημιουργήματα του Ελληνισμού διαχρονικά (κλασσική Ελλάδα, ελληνιστικοί χρόνοι, ελληνορθόδοξη διανόηση, Βυζάντιο, τουρκοκρατία, και νεότερα), με λιτό και ουσιαστικό λόγο συντελεί ώστε οι πολλοί συμπολίτες μας που παρακολουθούν τα Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας να έρχονται σε επαφή και να γεύονται τα σπουδαιότερα επιτεύγματα του Ελληνικού και γενικότερα του ανθρωπίνου πνεύματος. 

Τα μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτη 7-8 το απόγευμα στην αίθουσα ομιλιών (Σωκράτης Μικρού) του Μαξίμειου Πνευματικού Κέντρου.

Συντονιστές οι εκπαιδευτικοί: Θεολόγης Ανδρονίδης, Νότας Θωμάς και Χασιωτάκη Ειρήνη.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Χορηγοί:  Η Α.Ε Θέρμη Σερρών (Τηλεθέρμανση), η TOYOTA ΟΥΣΤΡΙΑΣ Α.Ε. ΣΕΡΡΕΣ-ΚΑΒΑΛΑ-ΔΡΑΜΑ και η Α.Ε ΑΓΡΟΕΦΟΔΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ.

 

Τελευταία ενημέρωση: 
Δευ. 06 Μάιος. 2019 - 14:13