Εκρηξη ζήτησης για εργαζομένους στις αερομεταφορές μετά την πανδημία

Την περίοδο της πανδημίας, οπότε τα αεροπλάνα είχαν καθηλωθεί στο έδαφος, οι αερομεταφορές αποτελούσαν συνώνυμο της ανεργίας. Ανέκτησαν, όμως, τον ηγετικό ρόλο τους στην απασχόληση ύστερα από τη δυναμική επιστροφή στο ταξίδι τους τελευταίους μήνες. Δεν είναι μόνο η αίγλη που περιβάλλει τα επαγγέλματα του συγκεκριμένου κλάδου. Η διαρκής και πολύ μεγαλύτερη, σε σχέση με την προσφορά, ζήτηση όχι μόνο για πιλότους, αλλά και για τεχνικούς αεροσκαφών και πληρώματα καμπίνας, δημιουργεί θετικές προοπτικές στους νεοεισερχόμενους στις αερομεταφορές. Παγκοσμίως, σε λιγότερο από δέκα χρόνια, μέχρι το 2032, όπως αναφέρει πρόσφατη έρευνα της καναδικής εταιρείας CAE, που εξειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών αεροπορικής εκπαίδευσης, θα πρέπει να καλυφθούν 1,3 εκατ. νέες θέσεις εργασίας στις αερομεταφορές. Από αυτές, 402.000 αντιστοιχούν σε τεχνικούς συντήρησης αεροσκαφών, 284.000 σε πιλότους και περίπου 600.000 σε πληρώματα καμπίνας.

Εάν όμως στις ελληνικές αερομεταφορές, που αποτελούν μια μικρότερου μεγέθους αγορά, η εύρεση προσωπικού αποτελεί, έως ένα βαθμό, ευκολότερο στοίχημα, διεθνώς η κάλυψη των κενών στις αερομεταφορές συνιστά ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Αμερική τα κενά σε πιλότους είναι δυσαναπλήρωτα, με αποτέλεσμα αρκετές περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες να έχουν αναγκαστεί να περιορίσουν μέχρι και κατά 20% το πτητικό τους έργο, ενώ υπολογίζεται ότι στις ΗΠΑ περίπου 414 αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα ελλείψει προσωπικού.

Σήμερα υπάρχουν 31.000 εμπορικά αεροσκάφη εν πτήσει, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί, κατά 39%, σε 43.000 μέχρι το 2032, ενώ τα ιδιωτικά jets εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν, κατά 18%, σε 26.000 μέχρι το 2032. Στις ΗΠΑ υπολογίζεται ότι έως το 2030 το 30% του συνόλου των εργαζομένων, που έχουν γεννηθεί από το 1946 μέχρι το 1964, θα συνταξιοδοτηθούν σταδιακά, με τη ζήτηση να ενισχύεται λόγω και της υποχρεωτικής απόσυρσης των πιλότων όταν συμπληρώσουν το προβλεπόμενο όριο ηλικίας. Με άλλα λόγια, οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις, που αναμένονται την επόμενη δεκαετία, θα πυροδοτήσουν ακόμη περισσότερες νέες προσλήψεις. Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την έρευνα της CAE, τα επόμενα δέκα χρόνια θα δημιουργηθεί ένα έλλειμμα 99.000 πιλότων, το οποίο εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 153.000 λόγω των αναμενόμενων ρυθμών αύξησης των αερομεταφορών – περίπου 3,1%, σε ετήσια βάση, μέχρι το 2030. Στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν 259.000 εργαζόμενοι την επόμενη δεκαετία για την κάλυψη ειδικοτήτων όλων των κατηγοριών στις αερομεταφορές. Από τον συγκεκριμένο αριθμό, 241.000 είναι το σύνολο των εκτιμώμενων κενών στην εμπορική αεροπορία, ενώ 75.000 θέσεις εργασίας αφορούν τεχνικούς αεροσκαφών.

Στην Ελλάδα, οι αερομεταφορές, εκτός από το ζήτημα της γήρανσης του πληθυσμού, καλούνται να αντιμετωπίσουν και τον οξύ ανταγωνισμό ξένων αεροπορικών που αναζητούν ταλέντα. Με αυτά τα δεδομένα, οι «παίκτες» των εγχώριων αερομεταφορών έχουν αναγνωρίσει τη μεγάλη σημασία που διαδραματίζει η ύπαρξη καταρτισμένου προσωπικού. Προς αυτή την κατεύθυνση η Aegean, που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο της ελληνικής αεροπορικής αγοράς, δημιουργεί το δικό της κέντρο προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων στο «Ελ. Βενιζέλος», που θα είναι και το πρώτο στην Ελλάδα.

Ο αεροπορικός όμιλος, από κοινού με την καναδική CAE, υλοποιεί επένδυση 36 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία κέντρου εκπαίδευσης, του οποίου η πρώτη φάση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Ηδη, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον από εκπαιδευόμενους που επιθυμούν να αποτελέσουν τη «νέα γενιά» πιλότων και κυβερνητών. Στην πλήρη ανάπτυξή του το κέντρο στο «Ελ. Βενιζέλος» θα είναι σε θέση να παρέχει 42.000 ώρες εκπαίδευσης, καταρτίζοντας έως και 3.500 πιλότους τον χρόνο και πολλαπλάσιο αριθμό πληρωμάτων καμπίνας. Το εν λόγω έργο είναι τμήμα επένδυσης 140 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία από την Aegean του πρώτου στην Ελλάδα σύγχρονου οικοσυστήματος υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά.

Τελευταία ενημέρωση: 
Τρί. 22 Αυγ. 2023 - 08:49