Ν.Δ.: Επιφυλάξεις για την εφαρμογή του νόμου για τα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα

Για ένα νομοσχέδιο προχειρότητας, που παρά τις θετικές κατ’ αρχήν ρυθμίσεις του για τα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα, καθίσταται «πουκάμισο αδειανό» και πρακτικά ανεφάρμοστο, έκανε λόγο η εισηγήτρια και Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της ΝΔ κ. Φωτεινή Αραμπατζή από το βήμα της Βουλής.

Αναφερόμενη στην πολυδιαφημισμένη ρύθμιση για πληρωμή των εμπορικών συναλλαγών των προαναφερόμενων προϊόντων σε 60 ημέρες, η Σερραία βουλευτής υπογράμμισε ότι βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση καθώς συνδέεται και με τη χρονική διάρκεια ζωής των προϊόντων. Υπενθύμισε βέβαια ότι δεν πρόκειται για καινοφανή νομοθετική πρωτοβουλία, καθώς αποτελεί αυστηροποίηση της ήδη ισχύουσας Κοινοτικής Οδηγίας 2011/7/ΕΕ, που ψηφίστηκε με τον Ν. 4152/2013. Σημείωσε όμως, ότι για να έχει πρακτικό αποτέλεσμα, πρέπει απαραιτήτως να αφορά όλους τους εμπλεκόμενους της παραγωγικής, μεταποιητικής και εμπορικής αλυσίδας. Γιατί αλλιώς δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά και ναρκοθετείται τελικά η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων.

Γι’ αυτό, όπως από την πρώτη ανάγνωση, επέμεινε στη συμπερίληψη στην έννοια του εμπόρου, των καταστημάτων λιανικής πώλησης S/M, ρύθμιση, που έγινε αποδεκτή με νομοτεχνική βελτίωση. Ταυτόχρονα, επανέλαβε την ανάγκη ενσωμάτωσης και των πρώτων μεταποιητών, όπως π.χ. οι τυροκόμοι, στην έννοια των παραγωγών, που δικαιούνται εξόφλησης σε 60 ημέρες καθώς και την ενσωμάτωση των τυροκομικών προϊόντων στον ορισμό των νωπών και ευαλλοίωτων προϊόντων, που επίσης έγιναν δεκτά.

«Το γάλα, για παράδειγμα, δεν πωλείται όλο νωπό. Αν ο πρώτος μεταποιητής δεν έχει το ευεργέτημα της πληρωμής του από το σούπερ μάρκετ ομοίως σε εξήντα ημέρες, θα πιέσει τελικά τον παραγωγό για χαμηλότερη τιμή στην πρώτη ύλη. Αν δεν κλείσει, λοιπόν, ο κύκλος της παραγωγικής, εμπορικής, μεταποιητικής αλυσίδας, δεν μπορεί να είναι η ρύθμιση προς όφελος των παραγωγών.»

Υποστήριξε όμως τις έντονες επιφυλάξεις της για το αντίκρισμα της εφαρμογής του Νόμου στην πράξη, καθώς όχι μόνο η αρμόδια Αρχή του Υπουργείου είναι υποστελεχωμένη - σχεδόν ανύπαρκτη - αλλά επιπροσθέτως διότι οι Τράπεζες, που σύμφωνα με το νομοσχέδιο εντέλλονται να κάνουν τους διασταυρωτικούς έλεγχους των πληρωμών, είναι απρόθυμες να αναλάβουν έναν τέτοιο ρόλο, μιλώντας για αντινομία και αντίφαση της ρύθμισης.

Σε ό,τι αφορά στη ρύθμιση της υποχρεωτικής επισήμανσης προέλευσης στο γάλα, η κ. Αραμπατζή τόνισε ότι ενώ με το ένα εδάφιο δημιουργεί διαφορικό πλεονέκτημα για την ελληνικότητα του γάλακτος, εντούτοις όμως, το ίδιο το νομοθέτημα με επόμενες ρυθμίσεις του, «χύνει την καρδάρα με το γάλα». Προξενώντας αθέμιτο ανταγωνισμό στις εγχώριες γαλακτοκομικές επιχειρήσεις σε σχέση με τις ξένες.

«Γιατί ενώ υποχρεώνετε τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες να αναγράφουν «προέλευση εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης», όταν ένα από τα τρία στάδια παραγωγής είναι από χώρα εκτός ΕΕ, πχ γάλα από τα Σκόπια, που επεξεργάζεται και συσκευάζεται στην Ελλάδα, την ίδια στιγμή, με τη ρήτρα αμοιβαίας αναγνώρισης του άρθρου 7 οι ξένες εταιρείες, που διακινούν τα ομοειδή προϊόντα τους στην Ελλάδα, δεν θα έχουν την ίδια υποχρέωση. Και ρωτώ: τελικά ποιους προστατεύετε, κύριε Υπουργέ; Τις εγχώριες εταιρείες ή τις ξένες; Σε όφελος ποιών γίνεται η σχετική ρύθμιση;» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Όσον δε αφορά στην υποχρεωτικότητα επισήμανσης καταγωγής προέλευσης στο κρέας, τόνισε ότι το Υπουργείο συνεχίζει μια έτοιμη νομοθετική πρωτοβουλία, που είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και προσθέτει ένα ακόμη σημείο ελέγχου, από τις ζυγιστικές μηχανές στις ταμειακές.

Υπογράμμισε όμως ότι αναγκαίος όρος για να υπάρξει αποτέλεσμα, είναι να γίνονται έλεγχοι, οι οποίοι επί των ημερών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχουν εγκαταλειφθεί, και ότι η ιχνηλασιμότητα θα πρέπει να φτάνει στην πηγή, στο σφαγείο, όπως όριζε το σύστημα «Άρτεμις» και να μην περιορίζεται μόνο στους κρεοπώλες.

Αναφορικά με άλλες διατάξεις του σχεδίου Νόμου, η κ. Αραμπατζή στηλίτευσε την προσπάθεια της Κυβέρνησης να ελέγξει τη συνδικαλιστική εκπροσώπηση των συνεταιριστικών οργανώσεων, τόσο σε περιφερειακό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Καθώς με το άρθρο 13 απονέμει απόλυτη εξουσία στον ΟΔΙΑΓΕ, που πριμοδοτείται μάλιστα και με 180.000 ευρώ από τον εθνικό προϋπολογισμό, για να διαθέτει όλη τη σχολάζουσα συνεταιριστική περιουσία που είναι υπό εκκαθάριση, κατά το δοκούν, χωρίς κριτήρια και χωρίς διαφάνεια.

Ιδιαίτερα δε επικριτική, στάθηκε η κ. Αραμπατζή και απέναντι στη διάταξη του άρθρου 14, όπου η Κυβέρνηση αποκλείει για πρώτη φορά στα χρονικά, την αγροτική εκπροσώπηση στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛΓΑ. Αιτιολογώντας την ρητή καταψήφιση της σχετικής διάταξης από τη ΝΔ, μίλησε για νομοθέτημα, που θα μείνει στην ιστορία, ως αυτό, που εκδίωξε τους αγρότες από τον ΕΛΓΑ, την ίδια στιγμή, που υποκριτικά η Κυβέρνηση μιλάει για δήθεν προστασία τους.

«Ποιους αποκλείετε; Τους κατ’ εξοχήν χρηματοδότες του. Αυτοί, δηλαδή, που με τις εισφορές τους πληρώνουν, θα είναι οι μόνοι οι οποίοι δεν θα έχουν λόγο και εκπροσώπηση!» ανέφερε. 

Τελευταία ενημέρωση: 
Σάβ. 14 Οκτ. 2017 - 17:59