Θα ασχοληθώ και πάλι με τους Κυκλικούς Κυκλοφοριακούς Κόμβους, ( εν συντομία 3Κ), που δυστυχώς για την πόλη μας αποτελούν το χειρότερο παράδειγμα κυκλοφοριακής εφαρμογής σε σύγκριση για την οποία δημιουργηθήκαν.
Με την εφαρμογή των 3Κ, που καθιερώνεται όλο και περισσότερο διεθνώς επιτυγχάνονται τα κάτωθι αποτελέσματα:
- Αντικαθιστούνται αποτελεσματικά οι φωτεινοί σηματοδότες, οι οποίοι έχουν μία συμβατική διάρκεια ζωής 10 ετών, σε σχέση με τους 3Κ των οποίων η διάρκεια ζωής καλύπτει τα 25 χρόνια.
- Ικανοποιητική μείωση δαπανών συντήρησης λόγω κατάργησης των φωτεινών σηματοδοτών, η οποία ανέρχεται περίπου στις 5.000 € και άνω ετησίως.
- Μείωση της ταχύτητας των εισερχομένων οχημάτων.
- Μείωση των ατυχημάτων, μέχρι 90% των θανατηφόρων και 75% των τραυματισμών.
- Η κυκλοφοριακή ροή των οχημάτων έχει αύξηση κατά 30% έως 50%, αλλά μπορεί και να κατέβει και στο 30% έως 40% όταν υπάρχουν διαβάσεις πεζών.
- Για την πραγματική επιτυχή λειτουργία των Κόμβων 3Κ είναι απαραίτητη μία ορθή σήμανση. Τοποθετώντας την πινακίδα Ρ – 1 (ανάποδο τρίγωνο, όχι SΤΟΡ) υποχρεώνει στα εισερχόμενα να τηρήσουν την παραχώρηση προτεραιότητας στα εντός του κόμβου κινούμενα οχήματα, τα οποία έχουν την προτεραιότητα.
- Η χρήση του SΤΟΡ είναι λανθασμένη, διότι η υπάρχουσα ορατότητα στους κόμβους 3Κ δεν δικαιολογεί πάντα την ακινητοποίηση των εισερχομένων οχημάτων, που στην περίπτωση αυτή θα δημιουργηθεί δίχως αιτία, παρακώλυση της κυκλοφορίας.
Λαμβάνοντας υπ’ όψη μου τον πραγματικό στόχο των 3Κ καταλήγω, πως το αιώνιο πρόβλημα των αρμοδίων, αιρετών και μη, του Δήμου Σερρών είναι το καθημερινό κυκλοφοριακό αλαλούμ, που τυχαίνει να γνωρίζω αρκετά καλά και να μπορώ να κρίνω τα θετικά εάν υπάρχουν, αλλά και τα αρνητικά, που δυστυχώς είναι πολλά. Δεν είναι δυνατόν όμως εδώ και 1,5 χρόνο μετά από την επαναληπτική έγγραφη παρέμβασή μου, (Αριθμ. Πρωτ. 16354 από 22/4/2016), να μη βλέπω βασικά ένα στοιχειώδες αποτέλεσμα προς καλυτέρευση του κυκλοφοριακού υπάρχοντος αλαλούμ.
Από το 2012, ο τότε αρμόδιος υπάλληλος του δήμου και με δική μου παρέμβαση τοποθέτησε, σε δύο κόμβους 3Κ και συγκεκριμένα στους «1ον Ανατολικής Θράκης και Σιδηροκάστρου και 2ον Κιλκίς και Παλαιολόγου με Σεβαστείας», την πινακίδα Ρ – 1 (δες παραπάνω το σημείο 6), που λειτουργούσαν ομαλά ένα ολόκληρο εξάμηνο.
Τότε έγινε η παρέμβαση του, εν ενεργεία την εποχή εκείνη, προϊσταμένου της Διεύθυνσης Κυκλοφοριακού Ελέγχου, για την αφαίρεση της πινακίδας Ρ – 1, που έδινε την προτεραιότητα στα εβρισκόμενα εντός του κόμβου οχήματα, κάτι το οποίο έγινε, και καταργήθηκε από τους δύο παραπάνω αναφερόμενους 3Κ, διότι κατά την εκτίμησή του οι 3Κ αυτορυθμίζονται, εννοώντας μάλλον το άρθρο 26, παράγραφος 5, που αναφέρει, ότι όταν δεν υπάρχει σήμανση, «ο εκ δεξιών ερχόμενος έχει την προτεραιότητα. Αυτό αν λέγεται αυτορρύθμιση στους 3Κ. Ήταν ένα μεγάλο, για να μη το χαρακτηρίσω εγκληματικό λάθος που το ζούμε ακόμη και σήμερα. Τα αποτελέσματα πιστεύω, πως είναι στον κάθε οδηγό οχήματος γνωστά.
Επίσης στον οδηγό οχήματος δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η στάθμευση εντός του 3Κ.
Σύμφωνα με τις Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων (ΟΜΟΕ) η κατάλληλη σήμανση απεικονίζεται στο παρακάτω σκίτσο.
Σκίτσο τμήματος Κυκλικού κυκλοφοριακού Κόμβου 3Κ με κάθετη και οριζόντια σήμανση.
Σε όλες τις εισόδους τοποθετείται υποχρεωτικά η ίδια σήμανση.
Η προτεραιότητα παραχωρείται στα εντός του κύκλου ευρισκόμενα οχήματα.
Η ορθή κάθετη και οριζόντια σήμανση του κόμβου 3Κ, όπως στο σκίτσο παρουσιάζεται, παρέχουν μία ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων.
Μία γρήγορη με αποφασιστικότητα επέμβαση των αρμοδίων για επίλυση του προβλήματος, θα έδινε μία μεγάλη ανάσα στο κυκλοφοριακό της πόλης.
Η άποψη, ότι η επέμβαση ενός απλού προβλήματος συνοδεύεται από χρονοβόρες οι ενέργειές, είναι απαράδεκτη και δηλώνει υπεκφυγή.
Τελειώνοντας είμαι υποχρεωμένος και πάλι να τονίσω, ότι υπάρχει η εύκολη και γρήγορη λύση.
Η επικοινωνία με τον συντάκτη του άρθρου είναι δυνατή στο κιν. 6946 776027, στην ηλεκτρονική διεύθυνση mchourdakis@yahoo.gr και στο προσωπικό ιστολόγιο κάτω από την ονομασία Δράση υπεύθυνου πολίτη.